privind formarea profesională a adultilor
EMITENT: GUVERNUL ROMÂNIEI
PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 711 din 30 septembrie 2002
*) Republicată în temeiul art. II din Legea nr. 375/2002 pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adultior, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 21 iunie 2002, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adultilor a fost
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 2 septembrie 2000, si a fost
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 375/2002, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 436 din 21 iunie 2002, si rectificată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 478 din 4 iulie 2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
ART. 1
În sensul prezentei ordonante, adultii sunt persoanele care au vârsta la care pot stabili
raporturi de muncă si pot participa la programe de formare profesională, în conditiile legii.
ART. 2
(1) Adultii au drepturi egale de acces la formare profesională, fără discriminări pe criterii
de vârstă, sex, rasă, origine etnică, apartenentă politică sau religioasă.
(2) Societătile comerciale, companiile si societătile nationale, regiile autonome si alte
unităti aflate sub autoritatea administratiei publice centrale sau locale, unitătile si institutiile
finantate din fonduri bugetare si extrabugetare, denumite în continuare angajatori, vor lua
toate măsurile să asigure conditii salariatilor pentru a avea acces la formare profesională.
Drepturile si obligatiile ce revin angajatorilor si salariatilor în perioada în care salariatii
participă la programele de formare profesională vor fi prevăzute în contractul colectiv sau,
după caz, în contractul individual de muncă.
(3) Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă pot participa, în conditiile legii, la
programele de formare profesională organizate de Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei
de Muncă sau de alti furnizori de formare profesională autorizati, în conditiile legii.
ART. 3
Formarea profesională a adultilor are ca principale obiective:
a) facilitarea integrării sociale a indivizilor în concordantă cu aspiratiile lor profesionale si
cu necesitătile pietei muncii;
b) pregătirea resurselor umane capabile să contribuie la cresterea competitivităŃii forŃei de
muncă;
c) actualizarea cunostinŃelor si perfecŃionarea pregătirii profesionale în ocupaŃia de bază,
precum si în ocupaŃii înrudite;
d) schimbarea calificării, determinată de restructurarea economică, de mobilitatea socială
sau de modificări ale capacităŃii de muncă;
e) însusirea unor cunostinŃe avansate, metode si procedee moderne necesare pentru
îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
ART. 4
(1) Formarea profesională a adulŃilor cuprinde formarea profesională iniŃială si formarea
profesională continuă organizate prin alte forme decât cele specifice sistemului naŃional de
învăŃământ.
(2) Formarea profesională iniŃială a adulŃilor asigură pregătirea necesară pentru dobândirea
competenŃelor profesionale minime necesare pentru obŃinerea unui loc de muncă.
(3) Formarea profesională continuă este ulterioară formării iniŃiale si asigură adulŃilor fie
dezvoltarea competenŃelor profesionale deja dobândite, fie dobândirea de noi competenŃe.
ART. 5
(1) În sensul prezentei ordonanŃe, competenŃa profesională reprezintă capacitatea de a
realiza activităŃile cerute la locul de muncă la nivelul calitativ specificat în standardul
ocupaŃional.
(2) CompetenŃele profesionale se dobândesc pe cale formală, non-formală sau informală
care, în sensul prevederilor prezentei ordonanŃe, se definesc astfel:
a) prin calea formală se înŃelege parcurgerea unui program organizat de un furnizor de
formare profesională;
b) prin calea non-formală se înŃelege practicarea unor activităŃi specifice direct la locul de
muncă sau autoinstruirea;
c) prin calea informală se înŃelege modalităŃile de formare profesională neinstituŃionalizate,
nestructurate si neintenŃionate – contact nesistematic cu diferite surse ale câmpului socioeducaŃional,
familie, societate sau mediu profesional.
(3) Formarea profesională a adulŃilor se organizează pentru iniŃiere, calificare,
perfecŃionare, specializare, recalificare, definite astfel:
a) iniŃierea reprezintă dobândirea unor cunostinŃe, priceperi si deprinderi minime necesare
pentru desfăsurarea unei activităŃi;
b) calificarea reprezintă ansamblul de competenŃe profesionale care permit unei persoane
să desfăsoare activităŃi specifice unei ocupaŃii sau profesii;
c) perfecŃionarea constă în dezvoltarea competenŃelor profesionale în cadrul aceleiasi
calificări;
d) specializarea este o formă specifică de formare profesională care urmăreste obŃinerea de
cunostinŃe si deprinderi într-o arie restrânsă din sfera de cuprindere a unei ocupaŃii;
e) recalificarea constă în obŃinerea competenŃelor specifice unei alte ocupaŃii sau profesii,
diferită de cele dobândite anterior.
ART. 6
(1) Formarea profesională a adulŃilor se poate realiza, în condiŃiile prevăzute de prezenta
ordonanŃă, de către persoane juridice de drept public sau privat, iar în cazul uceniciei, si de
către persoane fizice, denumite în continuare furnizori de formare profesională.
(2) Furnizorii de formare profesională prevăzuŃi la alin. (1) pot presta servicii de formare
profesională, cu respectarea standardelor de pregătire profesională, în condiŃiile prevăzute de
prezenta ordonanŃă.
(3) Furnizori de formare profesională pot fi si centrele de formare profesională, cu sau fără
personalitate juridică, înfiinŃate, potrivit legii, de persoane juridice de drept public sau privat.
ART. 7
(1) Formarea profesională a adulŃilor se organizează în mod distinct pe niveluri de
pregătire, profesii, ocupaŃii, meserii si specialităŃi, Ńinându-se seama de nevoile angajatorilor,
de competenŃele de bază ale adulŃilor, de cerinŃele posturilor pe care acestia le ocupă si de
posibilităŃile lor de promovare sau de încadrare în muncă, precum si de cerinŃele de pe piaŃa
muncii si aspiraŃiile adulŃilor. În cadrul formării profesionale a adulŃilor funcŃionează sistemul
de credite transferabile. Pe baza cumulării acestora se poate atesta dobândirea de competenŃe
profesionale noi.
(2) Formele de realizare a formării profesionale a adulŃilor sunt:
a) cursuri organizate de furnizorii de formare profesională;
b) cursuri organizate de angajatori în cadrul unităŃilor proprii;
c) stagii de practică si specializare în unităŃi din Ńară sau din străinătate;
d) alte forme de pregătire profesională prevăzute de lege.
CAP. 2
Organizarea formării profesionale a adulŃilor
ART. 8
(1) Ministerul Muncii si SolidarităŃii Sociale si Ministerul EducaŃiei si Cercetării, la
propunerea Consiliului NaŃional de Formare Profesională a AdulŃilor, în baza planurilor
naŃionale de dezvoltare si de acŃiune a programelor de guvernare si a strategiilor sectoriale,
elaborează politici si strategii naŃionale privind dezvoltarea resurselor umane, inclusiv
formarea profesională a adulŃilor, pe care le supun spre aprobare Guvernului.
(2) Strategiile sectoriale si teritoriale privind formarea profesională a adulŃilor se
elaborează de ministere, agenŃii naŃionale si alte organe ale administraŃiei publice centrale de
specialitate, după caz, cu consultarea autorităŃilor administraŃiei publice locale.
(3) AgenŃia NaŃională pentru Ocuparea ForŃei de Muncă îndeplineste următoarele atribuŃii
în domeniul formării forŃei de muncă:
a) coordonează la nivel naŃional activitatea de formare profesională a persoanelor aflate în
căutarea unui loc de muncă, potrivit legii, pune în aplicare politicile si strategiile privind
calificarea si recalificarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă;
b) organizează programe de formare profesională pentru aceste categorii de adulŃi prin
centre proprii, prin centre private sau prin furnizori de formare profesională autorizaŃi;
c) atribuie programe de formare profesională prin încredinŃare directă, prin selecŃie de
oferte sau prin licitaŃie, în condiŃiile legii.
ART. 9
Pentru realizarea formării profesionale a propriilor salariaŃi angajatorii vor consulta
organizaŃiile sindicale sau, după caz, reprezentanŃii salariaŃilor în vederea elaborării planurilor
de formare profesională în concordanŃă cu programele de dezvoltare si cu strategiile
sectoriale si teritoriale.
ART. 10
Formarea profesională a adulŃilor se realizează prin programe de formare profesională ce
cuprind totalitatea activităŃilor de pregătire teoretică si/sau practică în vederea realizării
obiectivelor de formare de competenŃe pentru un anumit domeniu.
ART. 11
(1) Programele de formare profesională se organizează de furnizorii de formare
profesională pentru ocupaŃii, meserii, specialităŃi si profesii, denumite în continuare ocupaŃii,
cuprinse în Clasificarea ocupaŃiilor din România – C.O.R., precum si pentru competenŃe
profesionale comune mai multor ocupaŃii.
(2) Ministerul Muncii si SolidarităŃii Sociale, Ministerul EducaŃiei si Cercetării, cu
consultarea AgenŃiei NaŃionale pentru Ocuparea ForŃei de Muncă, a Consiliului NaŃional de
Formare Profesională a AdulŃilor, a Consiliului pentru Standarde OcupaŃionale si Atestare, a
ministerelor, a agenŃiilor naŃionale, a celorlalte organe ale administraŃiei publice centrale de
specialitate, precum si a organizaŃiilor profesionale, vor elabora Registrul naŃional al
calificărilor profesionale din România, care va fi aprobat si actualizat prin hotărâre a
Guvernului.
ART. 12
(1) Programele de formare profesională asigură dobândirea unor competenŃe profesionale
în conformitate cu standardele ocupaŃionale recunoscute la nivel naŃional, aprobate în
condiŃiile reglementărilor legale în vigoare.
(2) Standardul ocupaŃional este documentul care precizează unităŃile de competenŃă si
nivelul calitativ asociat rezultatelor activităŃilor cuprinse într-o ocupaŃie.
ART. 13
Furnizorii de formare profesională care solicită organizarea de programe de formare
profesională în ocupaŃii pentru care nu există standarde ocupaŃionale pot elabora proiecte de
standarde ocupaŃionale care vor fi supuse spre aprobare în condiŃiile reglementărilor legale în
vigoare.
ART. 14
(1) Programele de formare profesională cuprind, în principal, următoarele elemente:
a) obiectivele programului de formare profesională exprimate în competenŃele profesionale
ce urmează să fie dobândite de fiecare persoană care urmează programul;
b) durata de pregătire pentru realizarea obiectivelor propuse;
c) numărul minim si maxim de participanŃi pentru un ciclu sau o serie de pregătire;
d) calificarea persoanelor cu atribuŃii de instruire teoretică si practică, denumite în
continuare formatori;
e) programa de pregătire;
f) mijloacele si metodele prin care se asigură transmiterea si asimilarea cunostinŃelor si
formarea deprinderilor practice necesare ocupaŃiei respective;
g) dotările, echipamentele si materialele necesare formării;
h) procedura de evaluare în conformitate cu obiectivele specifice programului de formare
profesională.
(2) Programa de pregătire poate fi structurată pe module cuantificate în credite
transferabile.
(3) Furnizorii de formare profesională care organizează programe si pentru persoane cu
nevoi speciale vor adapta programele în mod corespunzător în vederea asigurării accesului
egal si nediscriminatoriu al acestor categorii de persoane la formarea profesională.
(4) În vederea utilizării superioare a resurselor umane si materiale furnizorii de formare
profesională se pot asocia, în condiŃiile legii, cu unităŃi sau instituŃii de învăŃământ acreditate,
care desfăsoară activităŃi de formare profesională.
ART. 15
ParticipanŃii la programele de formare profesională nu pot fi obligaŃi să participe la alte
activităŃi decât cele prevăzute în programa de pregătire.
ART. 16
(1) Furnizorii de formare profesională care organizează programe finalizate cu certificate
de calificare recunoscute la nivel naŃional încheie contracte de formare profesională cu
participanŃii la aceste programe.
(2) Modelul contractului de formare profesională, prevăzut la alin. (1), se aprobă prin
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanŃe, prevăzute la art. 47.
(3) Furnizorii de formare profesională vor înregistra contractele de formare profesională la
direcŃiile generale judeŃene de muncă si solidaritate socială sau a municipiului Bucuresti,
după caz.
ART. 17
(1) Formarea profesională se poate realiza si prin ucenicie la locul de muncă, prin care
absolvenŃii de gimnaziu, cu sau fără certificat de capacitate, pot obŃine o calificare
profesională.
(2) CondiŃiile în care se desfăsoară formarea profesională prin ucenicie la locul de muncă,
drepturile si obligaŃiile ucenicului si ale furnizorului de formare profesională se
reglementează prin normele metodologice elaborate pentru aplicarea prezentei ordonanŃe.
CAP. 3
Autorizarea furnizorilor de formare profesională
ART. 18
(1) Furnizorii de formare profesională pot organiza programe de formare profesională,
finalizate prin certificate de calificare sau de absolvire cu recunoastere naŃională, numai dacă
au prevăzut în statut sau, după caz, în autorizaŃia pentru desfăsurarea unor activităŃi
independente, activităŃi de formare profesională si sunt autorizaŃi în condiŃiile legii.
(2) Programele postuniversitare de educaŃie permanentă, furnizate de instituŃiile de
învăŃământ superior acreditate, precum si alte programe de formare profesională a adulŃilor de
nivel universitar, organizate în învăŃământul superior, se supun numai mecanismelor specifice
de autorizare si acreditare academică.
(3) Angajatorii pot organiza programe de formare profesională pentru salariaŃii proprii, în
baza cărora eliberează certificate de absolvire recunoscute numai în cadrul unităŃilor
respective.
(4) Certificatele prevăzute la alin. (3) au recunoastere naŃională numai dacă angajatorii sunt
autorizaŃi ca furnizori de formare profesională.
ART. 19
(1) Activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesională va fi coordonată de
Consiliul NaŃional de Formare Profesională a AdulŃilor.
(2) În vederea autorizării furnizorilor de formare profesională Consiliul NaŃional de
Formare Profesională a AdulŃilor poate înfiinŃa comisii de autorizare judeŃene, respectiv a
municipiului Bucuresti, denumite în continuare comisii de autorizare.
ART. 20
(1) Comisiile de autorizare sunt constituite din 5 membri, dintre care un presedinte si 4
experŃi sau specialisti din domeniul ocupaŃiilor pentru care se face autorizarea.
(2) Membri în comisiile de autorizare sunt:
a) directorul direcŃiei generale judeŃene de muncă si solidaritate socială, respectiv a
municipiului Bucuresti, care are calitatea de presedinte;
b) un expert sau specialist al inspectoratului scolar judeŃean, respectiv al municipiului
Bucuresti;
c) un expert sau specialist al agenŃiei pentru ocuparea forŃei de muncă judeŃene, respectiv a
municipiului Bucuresti;
d) un expert sau specialist, reprezentant al asociaŃiilor patronale reprezentative la nivel
judeŃean, propus prin consens;
e) un expert sau specialist al organizaŃiilor sindicale reprezentative la nivel judeŃean,
propus prin consens.
(3) În exercitarea atribuŃiilor ce le revin comisiile de autorizare pot folosi si alŃi experŃi sau
specialisti pe domenii ocupaŃionale. Pentru activitatea desfăsurată membrii comisiilor de
autorizare si specialistii sunt indemnizaŃi pe baza unor tarife stabilite de Consiliul NaŃional de
Formare Profesională a AdulŃilor.
(4) Cheltuielile necesare pentru plata indemnizaŃiilor membrilor comisiilor de autorizare,
precum si ale specialistilor pe domenii ocupaŃionale, folosiŃi de aceste comisii, se efectuează
din venituri extrabugetare ale Consiliului NaŃional de Formare Profesională a AdulŃilor,
conform art. 26.
(5) Sediile comisiilor de autorizare se află la direcŃiile generale judeŃene de muncă si
solidaritate socială, respectiv a municipiului Bucuresti.
(6) Pentru exercitarea atribuŃiilor ce le revin comisiile de autorizare sunt ajutate de
secretariate tehnice care au sediul la direcŃiile generale judeŃene de muncă si solidaritate
socială sau la DirecŃia generală de muncă si solidaritate socială a municipiului Bucuresti.
Secretariatele tehnice sunt formate din două persoane desemnate de directorul direcŃiei
generale judeŃene de muncă si solidaritate socială din personalul propriu. În municipiul
Bucuresti secretariatul tehnic este format din două persoane desemnate de directorul general
al DirecŃiei generale de muncă si solidaritate socială a municipiului Bucuresti din personalul
propriu.
ART. 21
(1) Comisiile de autorizare au următoarele atribuŃii:
a) autorizează furnizorii de formare profesională;
b) oferă consultanŃă si informaŃii furnizorilor de formare profesională;
c) monitorizează activitatea furnizorilor de formare profesională si organizarea examenelor
de absolvire si, după caz, retrag autorizaŃia acestora;
d) coordonează organizarea examenelor de absolvire la terminarea cursurilor de iniŃiere,
calificare, recalificare, perfecŃionare profesională si alte forme specifice.
(2) Secretariatele tehnice au următoarele atribuŃii:
a) primesc dosarele furnizorilor de formare, verifică conŃinutul si organizează evidenŃa
acestora;
b) înaintează presedintelui comisiei de autorizare dosarul furnizorului de formare
profesională;
c) înregistrează tabelele nominale cu participanŃii la programele de formare profesională,
care au încheiat contracte cu furnizorii.
ART. 22
(1) Autorizarea furnizorilor de formare profesională se face pe baza criteriilor de evaluare,
pentru o perioadă de 4 ani.
(2) Autorizarea se acordă pentru fiecare dintre ocupaŃiile pentru care furnizorii de formare
profesională organizează programe de formare profesională.
(3) Filialele furnizorilor de formare profesională si centrele de formare profesională, fără
personalitate juridică, sunt considerate unităŃi distincte si se supun separat procedurii de
autorizare.
(4) Autorizarea se certifică printr-un document ale cărui formă, conŃinut si regim de
eliberare se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii si solidarităŃii sociale si al
ministrului educaŃiei si cercetării.
ART. 23
(1) Criteriile de evaluare a furnizorilor de formare profesională au în vedere următoarele
elemente:
a) programul de formare profesională;
b) experienŃa furnizorilor de formare profesională si rezultatele activităŃii lor anterioare
obŃinerii autorizării sau în alte programe de formare profesională pe care le-au realizat, dacă
este cazul;
c) resursele necesare desfăsurării programelor de formare profesională.
(2) Pentru a fi autorizaŃi furnizorii de formare profesională trebuie să facă dovada că
realizează programele de formare profesională cu formatori care au profiluri sau specialitatea
corespunzătoare programei de pregătire. Începând cu data de 1 ianuarie 2010, pentru a fi
autorizaŃi furnizorii de formare profesională trebuie să facă dovada că realizează programele
de formare profesională cu formatori care au pregătirea pedagogică specifică formării
profesionale a adulŃilor si pregătirea de specialitate corespunzătoare programei de pregătire.
ART. 24
(1) Autorizarea poate fi retrasă de comisia de autorizare dacă se constată nerespectarea
condiŃiilor de autorizare si a programelor pentru care furnizorul de formare profesională a fost
autorizat sau dacă, în mod repetat, rezultatele la examenele de absolvire sunt nesatisfăcătoare.
(2) Furnizorul de formare profesională căruia i s-a retras autorizarea poate să solicite o
nouă autorizare numai după un an de la data comunicării retragerii.
(3) Furnizorul de formare profesională căruia i s-a retras de două ori autorizarea pentru
aceeasi ocupaŃie pierde dreptul de a mai organiza programe de formare profesională pentru
aceasta.
ART. 25
Consiliul NaŃional de Formare Profesională a AdulŃilor are următoarele atribuŃii în
activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesională:
a) îndrumă metodologic, coordonează si controlează activitatea comisiilor de autorizare si
a secretariatelor tehnice ale acestora;
b) aprobă programele-cadru de formare profesională definită conform art. 4, în baza cărora
furnizorii de formare profesională elaborează programele de formare profesională prevăzute
la art. 10;
c) în colaborare cu Ministerul Muncii si SolidarităŃii Sociale si cu Ministerul EducaŃiei si
Cercetării elaborează criterii si proceduri de evaluare a furnizorilor de formare profesională în
vederea autorizării sau retragerii autorizaŃiei, precum si metodologia certificării formării
profesionale a adulŃilor;
d) rezolvă contestaŃiile depuse de furnizorii de formare profesională în legătură cu
activitatea comisiilor de autorizare;
e) monitorizează furnizorii de formare profesională.
ART. 26
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor de autorizare furnizorii de formare profesională vor plăti
taxe de autorizare, care se gestionează în regim extrabugetar de Consiliul NaŃional de
Formare Profesională a AdulŃilor.
(2) Nivelul taxelor de autorizare este de 3 salarii medii pe economie.
(3) Sumele încasate din taxele de autorizare necheltuite până la sfârsitul anului se
reportează în anul următor pentru a fi utilizate cu aceeasi destinaŃie.
(4) Din taxele de autorizare plătite de furnizorii de formare profesională se vor suporta
cheltuielile pentru funcŃionarea comisiilor de autorizare, cheltuielile cu salarizarea
secretariatelor tehnice, cheltuielile materiale pentru servicii si cheltuielile de capital.
ART. 27
Consiliul NaŃional de Formare Profesională a AdulŃilor întocmeste Registrul naŃional al
furnizorilor de formare profesională a adulŃilor, care cuprinde toŃi furnizorii de formare
profesională autorizaŃi.
CAP. 4
Evaluarea si certificarea formării profesionale a adulŃilor
ART. 28
ParticipanŃii la programele de formare profesională si persoanele care se califică prin
ucenicie la locul de muncă susŃin examene de absolvire la terminarea stagiilor de pregătire
teoretică sau practică.
ART. 29
(1) Examenul de absolvire reprezintă un set de probe teoretice si/sau practice prin care se
constată dobândirea competenŃelor specifice programului de formare profesională.
(2) Examenul de absolvire se susŃine în faŃa unei comisii constituite din 2/3 specialisti din
afara furnizorilor de formare profesională si 1/3 reprezentanŃi ai furnizorilor de formare
profesională care au organizat programul de formare profesională.
(3) La examen pot asista si reprezentanŃi ai beneficiarilor programelor de formare
profesională.
ART. 30
Metodologia certificării formării profesionale a adulŃilor, elaborată de Consiliul NaŃional
de Formare Profesională a AdulŃilor, se aprobă prin ordin comun al ministrului muncii si
solidarităŃii sociale si al ministrului educaŃiei si cercetării si se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
ART. 31
(1) În funcŃie de tipul programului si de formele de realizare a formării profesionale,
furnizorul de formare profesională autorizat poate elibera următoarele tipuri de certificate:
a) pentru cursuri de calificare sau recalificare si pentru ucenicie la locul de muncă,
certificat de calificare profesională;
b) pentru cursuri si stagii de iniŃiere, precum si pentru cursuri si stagii de perfecŃionare sau
de specializare, certificat de absolvire.
(2) În cazul programelor de formare profesională structurate pe module, la terminarea
fiecărui modul, după susŃinerea testului de evaluare, se eliberează certificat de absolvire cu
menŃionarea competenŃelor profesionale dobândite, cuantificate în credite transferabile.
(3) Certificatele de calificare profesională si de absolvire sunt tipărite de Ministerul Muncii
si SolidarităŃii Sociale, poartă antetul Ministerului Muncii si SolidarităŃii Sociale si al
Ministerului EducaŃiei si Cercetării si au regimul actelor de studii.
(4) Formularele certificatelor de calificare profesională si, respectiv, de absolvire se pun la
dispoziŃie furnizorilor de formare profesională, contra cost, de către Ministerul Muncii si
SolidarităŃii Sociale prin direcŃiile generale judeŃene de muncă si solidaritate socială si,
respectiv, a municipiului Bucuresti.
(5) Certificatele de calificare profesională sau de absolvire se eliberează însoŃite de o anexă
în care se precizează competenŃele profesionale dobândite.
ART. 32
La cererea persoanei care doreste să fie evaluată în vederea obŃinerii unui certificat cu
recunoastere naŃională, competenŃele profesionale dobândite pe cale formală sau informală,
finalizate cu certificate care nu au recunoastere naŃională în condiŃiile prezentei ordonanŃe,
precum si competenŃele profesionale dobândite pe cale non-formală pot fi evaluate de
centrele de evaluare autorizate. Procedura de evaluare si certificare va fi reglementată prin
ordin comun al ministrului muncii si solidarităŃii sociale si al ministrului educaŃiei si
cercetării.
CAP. 5
FinanŃarea formării profesionale a adulŃilor
ART. 33
Formarea si evaluarea rezultatelor formării profesionale a adulŃilor se finanŃează din
următoarele surse:
a) fonduri proprii ale angajatorilor;
b) bugetul asigurărilor pentru somaj;
c) sponsorizări, donaŃii, surse externe atrase;
d) taxe de la persoanele participante la programele de formare profesională.
ART. 34
SocietăŃile comerciale, companiile si societăŃile naŃionale, unităŃile cooperatiste, regiile
autonome si alte instituŃii pot efectua cheltuieli pentru formarea profesională a salariaŃilor,
cheltuieli care se deduc, după caz, din impozitul pe profit sau din impozitul pe venit.
ART. 35
InstituŃiile finanŃate din fonduri extrabugetare pot efectua cheltuieli pentru formarea
profesională a salariaŃilor din aceste venituri.
ART. 36
InstituŃiile finanŃate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale pot finanŃa cheltuielile cu
formarea profesională a salariaŃilor din surse bugetare sau extrabugetare, potrivit bugetelor
proprii aprobate.
ART. 37
(1) Pe perioada în care participă la programe de formare profesională finanŃate de
angajatori salariaŃii primesc drepturile salariale stabilite potrivit contractului individual de
muncă pentru program normal de lucru.
(2) Angajatorii suportă cheltuielile de deplasare pentru participarea la programele de
formare profesională, dacă aceste programe se desfăsoară în altă localitate decât cea în care
salariatul îsi are locul de muncă.
ART. 38
SalariaŃii care, la cererea angajatorului, participă la programe de formare profesională pe o
perioadă de cel puŃin 3 luni încheie cu acesta acte adiŃionale la contractele individuale de
muncă, prin care sunt stabilite drepturile si obligaŃiile după absolvire.
ART. 39
Programele de formare profesională organizate de AgenŃia NaŃională pentru Ocuparea
ForŃei de Muncă se finanŃează din bugetul asigurărilor pentru somaj, în condiŃiile legii.
ART. 40
(1) FinanŃarea formării profesionale se poate realiza si din sponsorizări, donaŃii sau din
surse externe.
(2) CondiŃiile si formele în care se acordă furnizorilor de formare profesională sprijin
financiar din surse externe vor corespunde legislaŃiei în vigoare sau prevederilor acordurilor
internaŃionale de cooperare la care România este parte.
CAP. 6
DispoziŃii tranzitorii si finale
ART. 41
(1) Programele de formare profesională care au început înainte de data intrării în vigoare a
prezentei ordonanŃe vor continua, până la finalizare, în condiŃiile stabilite prin actele
normative aflate în vigoare la data începerii acestor programe.
(2) Furnizorii de formare profesională care au în derulare programe mai pot funcŃiona în
această calitate cel mult 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanŃe. După
această dată acestia pot funcŃiona numai dacă sunt autorizaŃi.
ART. 42
(1) Furnizorii de formare profesională care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanŃe
au în derulare programe de formare profesională în vederea dobândirii unor competenŃe
pentru care nu există standarde ocupaŃionale, după finalizarea acestor programe, îsi pot
continua activitatea numai în condiŃiile prezentei ordonanŃe.
(2) În cazuri speciale se pot organiza programe de formare profesională pentru dobândirea
de competenŃe pentru care nu există standarde ocupaŃionale, numai cu aprobarea Ministerului
Muncii si SolidarităŃii Sociale si a Ministerului EducaŃiei si Cercetării.
ART. 43
Furnizorii de formare profesională autorizaŃi sunt scutiŃi de plata T.V.A. pentru
operaŃiunile de formare profesională.
ART. 44
Furnizorii de formare profesională vor pune la dispoziŃie direcŃiilor teritoriale de statistică
datele solicitate de acestea, referitoare la activităŃile de formare profesională a adulŃilor.
ART. 45
(1) Institutul NaŃional de Statistică va include în programul său de activitate cercetarea
statistică periodică a formării profesionale a adulŃilor.
(2) Metodologia de realizare a cercetării statistice aferente formării profesionale a adulŃilor,
precizarea indicatorilor urmăriŃi si a modului de calcul al acestora, precum si periodicitatea
acestei cercetări vor fi stabilite de Institutul NaŃional de Statistică în colaborare cu Ministerul
Muncii si SolidarităŃii Sociale, Ministerul EducaŃiei si Cercetării si Consiliul NaŃional de
Formare Profesională a AdulŃilor.
ART. 46
Ministerul Muncii si SolidarităŃii Sociale, împreună cu Ministerul EducaŃiei si Cercetării,
exercită controlul asupra modului în care este organizată si se desfăsoară formarea
profesională a adulŃilor.
ART. 47
Ministerul Muncii si SolidarităŃii Sociale si Ministerul EducaŃiei si Cercetării împreună cu
Consiliul NaŃional de Formare Profesională a AdulŃilor vor elabora si vor supune spre
aprobare Guvernului norme metodologice pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanŃe,
în termen de 90 de zile de la data publicării legii de aprobare a acesteia în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
ART. 48
Prezenta ordonanŃă intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2001, cu excepŃia prevederilor art.
23 alin. (2) care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.